måndag 27 december 2010

Julen 2010

Då har julen 2010 passerat och nu är det bara 4 dagar kvar av året, helt galet!
Julafton var vi hos mamma och pappa i munksund tillsammans med syrran med familj, Hans föräldrar och min morfar. Karl fick feber medans vi var där och resten av kusinerna och Herman var alla jättehostiga och förkylda. Lilly hade haft feber på morgonen och Lias var inte heller pigg, Linus och Liam var nog piggast men hade också en hemsk hosta. Så det var krassliga gänget denna julafton men när tomten kom blev det lite bättre, ja inte själva tomten då kanske för han såg då för gräslig ut. Allvarligt, vem är det som designar dessa tomtemasker? Inte konstigt barn blir rädda när den här typen kommer och knackar på. Kolla dom ihåliga ögonen och den långa häx-liknande näsan. Kunde lätt vara taget ur nån skräckis.

Otroligt nog så var ingen av barnen rädd, eller kanske ska säga livrädd för denna granna tomte. Linus som inte varit med när tomten kommit sen han var riktigt liten (han fyller 8 i januari) var faktiskt med och satt och väntade med oss andra i soffan. " Det är bara morfar som har på sig en mask" sa han lite kaxigt men jag tror ändå det var lite spännande när tomten kom in i vardagsrummet där vi satt. Karl och Lias var fastklammrade vid mig och Lena men verkade ändå inte så rädda, båda tog då emot julklappen men ville inte skaka hand med den hemska gubben =) Helt förståeligt.
Här kommer lite bilder:


Här sitter vi och väntar.

Lias ser lite skeptiskt ut .

En febrig Karl har fått ett paket.

Liam är nyfiken på vad det är i paketet.

Karl öppnar mer paket vilket förövrigt var det roligaste. Han skulle vara med och öppna allas paket.

Herman sov när tomten kom på besök så han fick öppna sina klappar lite senare.

Liam och Linus fick ett Wii, lyckan var total!


Herman hos farmor.

Söt Lilly med sitt nya hårband...

...som också Herman fick prova, visst är han söt i hårband =)

Karl somnade hos farfar under kvällen men vaknade till när jag skulle lägga han i soffan. Sen var han vaken tills vi kom hem strax efter kl.22. Efter en gröttallrik somnade han ovaggat sen, varm som en kamin. Herman a.k.a nattugglan somnade efter klockan tolv nångång, typ sist av oss alla.
Karl hade feber tidigt på juldagsmorgonen också och fick alvedon då, sen försvann den och på em åkte vi till jävrebodarna till min farmor och farfar för den årliga träffen med släkten. Vi var lite i valet och kvalet om vi skulle fara men då det var full fart på Karl hela fm och ingen mer feber så for vi en liten stund. Det var trevligt som vanligt och massor med god mat, min faster hade gjort en supergod thaigryta som jag fick med mig resterna av. Åt upp det sista till lunch idag =)

Herman är jättehostig och snorig men ingen feber har han då haft iaf. Igår somnade han före halv nio och sov sen till kvart i elva då han vaknade och var jättehungrig. Efter lite mat somnade han om direkt, han behövde nog det då han sovit lite dåligt om dagarna och häromnatten var han vaken och hostade jättemycket i omgångar. Inatt har hostan inte varit lika besvärlig, hoppas verkligen det håller på att ge sig. Det har varit en grymt seg förkylning det här, jag känner mig pigg nu igen men jag var riktigt förkyld hela förra veckan och Hans känner sig lite risig nu.
Idag har vi haft en hemma dag och jag har fixat lite i Karls rum, bla har jag sytt en gardin till det lilla fönstret där men den blev då snedare än jag vet it vad när jag hängde upp den. Orkade då inte börja fixa till det så det får vara för nu. Imorgon har vi julträff med gymnasiegänget och vi blir nog 5 st (av 8) som träffas imorrn. Ska bli riktigt roligt. Vi ska vara här hos oss så pappan och Karl får fara till munksund en stund på kvällen när tjejerna kommer, vi träffas utan barn den här gången så vi kan surra lite, ja Herman får vara med förstås.
Nä nu ska jag ta och avrunda det här långa inlägget för Herman är rasande så han ska få lite mat.

2 kommentarer:

  1. Hos oss sa Kajsa att tomten hade så läskiga ögon... måste nog hitta en annan tomte nästa år som ser annorlunda ut:-)
    //T

    SvaraRadera
  2. Så fina de är i hår band =)

    SvaraRadera