måndag 18 april 2011

Supersmarrig fiskgratäng

Måste bara dela med mig av ett recept på en supergod fiskgratäng med västerbottenost, jag kallar den Janssons fiskgratäng för det var hos Anna jag smakade den först :) Det finns säkert nåt annat namn och recept på nätet men här kommer min version.
4 laxbitar
1 citron
1 burk creme fraiche
1 pkt grädde
1 grönsaksbuljongtärning
1 påse riven västerbottenost
Salt/peppar
Gör så här:
Riv skalet från en citron. Koka ihop en sås med creme fraiche, grädde och buljongtärningen. Tillsätt det rivna citronskalet (jag brukar sätta i lite maizena redning också för att få en lite tjockare sås) Salta och peppra lite grann och smaka av. Vill man ha mer citronsmak så pressa i lite citronsaft också. Skär laxen i skivor, ca 1cm tjocka. Lägg ett lager med lax i botten av en ugnssäker form, salta och peppra och strö sen västerbottenost över. Lägg på ett till lager med fisk, salta peppra och på med västerbottenost. Avsluta med ett lager fisk. Sen häller man citronsåsen över och gräddar i mitten av ugnen på 225 grader ca 20-25 minuter. Man ser när det är klart. Servera med kokt potatis.
Det är verkligen hur gott som helst!

2 kommentarer:

  1. Hej!!
    Jag tillhör skaran som inte kan med att äta fisk överhuvudtaget... men när jag läser om ditt recept så tänker jag i alla fall tanken att jag borde överraska min familj med lite lax :)
    Vi får väl se hur det blir med den saken- men jag har i alla fall tänkt tanken och det är ett framsteg!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. guud va gott recept - jag tog dock torskfilé istället för lax samt prästost (allerum) istället för västerbottenost, och sen gjorde jag bara 1 enda lager. Muums!

    SvaraRadera