onsdag 4 november 2009

Graviditetsberättelse, 15 månader senare =)

Jag hittade den här "mallen" för länge sen på en annan blogg och har tänkt lägga ut den men det har fallit bort, men nu, så här 15 månader efteråt kommer den :)



GRAVIDITET:
När fick ni reda på att du var gravid? 29 november 2007
Var det planerat? Ja
Mådde du illa under graviditeten? Nåt så fruktansvärt de första 14-15 veckorna, spydde dock aldrig
Hade du mycket foglossningar? Ingenting
Hade du någon hormonrand? Ja, en ganska tydlig.
Fick du bristningar på magen? Ja mot slutet
Vad trodde du att det skulle bli för kön? Flicka
Vad ville du att det skulle bli för kön? Spelade ingen roll
Hade du några speciella cravings? Inte vad jag kan komma på, snarare tvärtom.
Vad gillade du för mat? Medans jag mådde illa var pizza den enda maträtt jag inte ville kräkas åt. Vanlig husmanskost som jag tycker om i vanliga fall var bara usch och blä. Men när illamåendet gav med sig kunde jag äta som vanligt igen.
Någon maträtt du avskydde? Som ovan, det mesta ville jag inte ens lukta på, kaffe som jag dricker, ville jag absolut inte vara i närheten av. Det luktade vedervärdigt.
Hade du halsbränna? De sista månaderna hade jag en hemsk halsbränna. Knaprade novalukol oavbrutet.
Behövde du kissa ofta? bara kanske 25 ggr/natt =)
Hur mycket gick du upp? Ca 15 kg.
Är du nöjd över din graviditet? Ja, jag gillade att vara gravid. Det var så mysigt när man kände sparkarna. Hade inga "graviditets krämpor"
Var du rädd för förlossningen? Nej det kan jag inte säga att jag var, man visste ju att det skulle göra ont men inte hur ont. Man har ju ingen aning om man aldrig gjort det. Jag var inställd på det värsta och att det skulle ta länge, men hoppades förstås på en snabb och smärtfri förlossning =)

FÖRLOSSNINGEN:
När startade din förlossning? Slemproppen gick den 2:a augusti och då var vi upp på en koll för jag började få lite värkar. Dock var dom en fis i rymden mot för vad som kom senare =) Hade lite värkar till och från fram till måndagen den 4:e då dom var betydligt starkare.
Vilken vecka var du i? 41+4
Gick du över tiden? Ja, 11 dagar
Hur startade din förlossning? Se första frågan
När åkte ni in? 4:e augusti kring 23 tiden
Hade du någon bedövning/smärtlindring? Lustgasen var underbar! Sen fick jag även epidural då jag fick värkstimulerande dropp, och den tog väldigt bra. Kunde t.om vila en stund
Hur länge hade du värkar? Allt som allt, 44 timmar
Tyckte du att värkarna gjorde ont? Det kan man säga....
Grät du? Nej
Skrek du? Lite grann tror jag, inte hysteriskt iaf, mer ajajajajaj efter varje värk
Hur länge hade du mellan värkarna i öppningsskedet? Minns faktiskt inte, det kändes som det tog ett liv
Hur lång tid tog krystvärkarna? Över 1 timme
Vem var med på din förlossning? Hans, 2 bm, 1 usk och en läkare
Hade du ont efteråt? Blev sydd men det kände jag inte av speciellt mkt, däremot svanskotan hade jag jätte ont i.
Är du nöjd över din förlossning? Ja, det är jag väl, han kom ju ut tillslut =) Allt var som i en dimma när det äntligen var över, jag var HELT slut! Sen kom inte moderkakan ut så det blev operation. Men jag kan absolut göra om det.

BEBISEN:
Mådde bebisen bra när den kom ut? Ja
Vad blev det för kön? Pojke
Vad vägde han/hon? 3525 gram
Hur lång var han/hon? 50 cm
Huvudomfång? 34 cm
Ville bebisen amma på en gång? Ja, fast det blev bara en snabb ammning på förlossningen då jag skulle iväg på operation. Sen på avdelningen ammade han, dock tog det ett tag att få till tekniken, han sög lite fel i början.
Hade bebisen gulsot? Nej
Mådde bebisen bra under bb-tiden? Mycket bra
Vad fick han/hon för namn?? Karl
Var ni överens om namnet och varför blev det just det namnet? Det var vi. Vi hade ett flicknamn klart, men pojknamnet var svårare. Tror det var Hans som föreslog Karl en dag när vi var på fingermanholmen med båten och jag tyckte också om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar