onsdag 28 juli 2010

Lugnt än

Ingen bäbbe än, det är lugna gatan. Ja eller lugnt är det väl inte därinne men inga värkar eller så. 1 vecka över beräknat datum idag och det känns som det har gått typ 4 veckor, segt med andra ord. Jaja, bara vänta vidare, Karl kom ju 11 dagar efter beräknat datum så vi får se när den här behagar komma.
Igår var vi med om en smått bisarr "incident" eller vad man ska kalla det. Vi åkte ner till pitholm på förmiddagen för att hämta min paltpanna som var hos syrran. När vi precis är på väg att vända för att åka hem kommer det två småflickor, kanske 8-9 år och den ena är alldeles blodig i ansiktet och på händerna och gråter förtvivlat. Den andra flickan var vit som ett lakan, hon var väl lite chockad förstås. Vi stannade och frågade vad som hade hänt och vars dom bodde. Flickan bodde bara ett par hus från syrran och tydligen hade en tredje kompis råkat kasta en glasburk i huvudet på flickan varpå det blev ett litet jack i pannan. Jag sprang in till syrran och hämtade en handduk för att torka bort blodet, det hade då slutat blöda från pannan då. Flickan grät och sa "jag vill inte till akuten, jag vill till pappa!" Jag försökte lugna henne och sa att det är inte säkert hon skulle behöva det, det var ju inte ett så stort sår. Det såg värre ut med allt blod än det var. I alla fall, jag följde henne bort mot hennes hus och då kommer mamman utspringande, smått hysterisk såg jag direkt. Hon sa inget så jag tog bort handduken och sa att det är nog ingen fara, det är bara ett litet jack varpå mamman direkt skriker "AKUTEN NUUUU, IN I BILEN!!!" Flickan började förstås gråta ännu mer och sa flera gånger "nej jag vill inte till akuten!" Jag gick tillbaka till våran bil och när vi passerar flickans hus så gallskriker mamman: "SLUTA SKRIKA OCH SÄTT DIG I BILEN!!" Herregud tänkte jag, tala om att skrämma upp lillstackarn mer än nödvändigt. Jag förstod varför hon ville till pappan och inte till mamman, hon var ju i upplösningstillstånd för ett jack som vi snackar var ca 1 cm stort. Hon kunde ju ha tagit in flickan och tvättat av henne blodet och kollat läget först, men nej, det var tydligen väldigt akut.
Sen när vi kör förbi fotbollsplanerna vid statoil kommer bilen med den hysteriska mamman och burnar om oss, en hand på ratten och i den andra håller hon en handduk mot flickans panna. Vid korsningen vid statoil stod en volvo som också skulle svänga höger. Mamman i bilen lägger sig på tutan och gasar förbi volvon i svängen för att sen svänga in vid sjukhusparkeringen och inte vid vägen till akutmottagningen. Fick ett sms av Lars som sa att det var ett rökmoln på området efter hon körde iväg. Som hon körde kunde man tro flickan var nära att förblöda vilket inte var fallet, det hade ju t.om slutat blöda från såret när jag kom med handduken. Man blir lite smått mörkrädd när man ser såna hysteriska föräldrar. Förstår då varför flick stackarn sa "jag vill inte till akuten" det första hon sa till mig. Kan bara tänka mig att hon varit där förr med den hysteriska mamman. Om än man tycker det är otäckt med blod och det är ens eget barn som gjort sig illa måste man ju försöka behärska sig och inte skrämma upp dom stackars liven mer än nödvändigt. Mamman frågade inte ens vad som hade hänt när jag kom gående med flickan utan det var AKUTEN NUUUU!! Ja kära nån, man blev lite smått chockad. Lars berättade sen att han sett flickan leka ute på deras område, och hon hade inte ens ett plåster i pannan.

Nä nu ska jag ta och lägga igen datorn, vi har tänkt åka på en liten kvällstur med båten. Det är alldeles spegelblankt ute på fjärden och det ska bli skönt med lite svalkande vindar när det är så kvavt ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar