torsdag 12 augusti 2010

Förlossningsberättelse

Det började ju med ett besök på spec.mödra förra torsdagen, den 5:e augusti för överburenhetskontroll då jag gick in i v.42. Där visade det sig att flödet till navelsträngen var bra men det var väldigt lite fostervatten. Gränsen låg på 8cm och jag hade ca 4cm så det var dags att den lille krabaten därinne skulle ta och komma ut. Hon undersökte även livmodertappen och den låg ganska långt bak och var inte riktigt mogen men det skulle inte vara nåt problem att sätta igång mig pga av det. Fick även göra en ctg kurva och läkaren tyckte att fosterljuden låg mot den övre gränsen hela tiden så hon tyckte dom skulle sätta igång förlossningen redan samma dag. Det var ingen brådska iväg, vi kunde åka hem och göra allt klart med barnvakt och liknande och sen åka upp till sunderbyn.
Så jag ringde Hans och bad han komma hem, fixade med barnvakt till Karl. Min kompis Anna var med Karl medans jag var på spec.mödra och hon kunde stanna tills mamma slutade jobba. Så vi åt lite lunch och fixade iordning hemma och sen åkte vi upp till sunderbyn.
Fick börja med att ligga i en ctg-kurva igen, ca 45 minuter. Sen kom det en läkare som ville göra ett ultraljud för att kolla fostervattnet, hon sa att man vill som göra en egen bedömning och hon kunde bara hålla med att det inte var mycket därinne.
Vi gick tillbaka till förlossningsrummet och hon skulle undersöka livmodertappen och den var ju som sagt ganska mycket bakåt. Barnmorskan satte in en liten tablett som hjälper till att mjuka upp livmodertappen. Då var klockan 3, sen fick jag ligga i en till ctg-kurva och barnmorskan sa att när man sätter in en sån där tablett så kollar man ctg-kurva var tredje timme, så vid kl.18 skulle det bli en till och sen kl.21 ytterligare en + undersökning. Dom sa att ev. så kunde nog Hans åka hem och sova och så skulle själva igångsättningen med dropp och allt sättas igång på morgonen. Det lät som att det kunde dra ut på tiden eftersom livmodertappen inte var så mogen. Som jag hade trott med andra ord, då Karl förlossning tog forever.
Fosterljuden fortsatte vara höga, hjärtljuden låg mellan 145-180 slag och helst skulle dom väl ligga på 120-150 men det var ett väldigt bökande därinne så hon förstod att ljuden var höga. Tror jag låg nästan 2 timmar, dom ville som se om bäbben skulle somna så hjärtljuden skulle sjunka lite, men icket. Strax före fem kom hon och kopplade loss och sa att det var en livlig krabat vi hade därinne. Vi kunde gå ner till resturangen och äta innan dom stängde och sen komma tillbaka för en kortare kurva.
Efter middagen låg jag kanske 20 minuter med ctg-kurvan och nu var hjärtljuden betydligt lägre så nu hade nog bäbben somnat. Hon tyckte att det börjat registrera små sammandragningar och jag kände att jag fick som lite lätt mensvärk då och då. Vi fick gå till vårat rum på BB för att vänta där tills kl. 21 då nästa kurva skulle tas.
Jag låg och läste lite och surfade på mobilen. Vid kvart i sju började jag få ”mensvärk” som kom var 3:e minut. Inga jätte onda med det höll som i sig. Pratade med mamma och berättade vad dom hade gjort och under tiden jag pratade med henne blev det lite ondare värkar som kom var 2-3:e minut. Detta höll i sig och det blev ondare och ondare ju mer tiden gick. Vid halv nio gick vi och fikade kvällsfika innan vi skulle tillbaka till förlossningen och nu gjorde varje värk riktigt ont. Fick stanna upp utanför dörren till förlossningen för det gjorde riktigt ont.
Barnmorskan skyndade sig att koppla på ctg-kurvan innan hon slutade sitt skift och nattskiftet tog över. Nu syntes varje värk betydligt starkare på ctg-kurvan och det fortsatte öka i styrka. Höll i sig ca. 30 sek och kom efter ca. 2 minuters paus. Den nya barnmorskan kom och presenterade sig och efter kurvan skulle hon undersöka om det hänt något med livmodertappen. Den låg fortfarande bakåt men hade öppnat sig 3cm och så kände hon att hinnorna var borta för hon kunde känna barnets hår. Jag hade då inte märkt att nåt vatten gått men det var ju knappt nåt vatten så det var nog inte så konstigt. Eftersom hinnorna var borta så skulle hon sätta fast en elektrod på barnets huvud och det kanske var en halvtimma efter första undersökningen och då var jag öppen fyra cm, klockan var då strax efter halv tio.
Jag härdade en stund till innan jag bad om lustgasen och som sist så var den underbar =) Hjälpte ju inte mot värken med mellan värkarna så var det underbart att bli lite snurrig. Barnmorskan kom in igen och frågade om jag ville prova bada en stund vilket jag gjorde, men jag sa till Hans jag tror inte jag ligger där så länge för värkarna gjorde rejält ont. Låg kanske en halvtimme max innan jag kände att jag måste tillbaka till lustgasen för att stå ut. Nu höll värkarna i sig längre och längre och jag tror jag tömde lustgas tuben efter varje värk. Jag bad om att få epidural och barnmorskan skulle ringa efter narkosläkaren. Vet inte hur länge det tog men det kändes som en evighet innan läkaren äntligen kom. Värkarna var över minuten långa och kom riktigt tätt. När han precis satt in epiduralen kom en värk och i slutet på den så kom det krystvärkar. Barnmorskan undersökte mig och då var jag öppen 9,5 cm, det var bara en liten flik kvar så nästa värk skulle jag krysta så skulle den försvinna. Tror klockan var 23.25 nånting då. Nu övergick värkarna till krystvärkar och Hans berättade att när klockan var ca fem i tolv så sa barnmorskan att nästa värk så kommer bebisen och då hade det ju blivit på samma dag som storebror föddes. Nu blev det några krystvärkar till innan han äntligen kom kl. 00.07. Fick upp han på bröstet och sen skulle moderkakan också ut. När jag fick Karl så skulle barnmorskan dra lite i navelsträngen för att hjälpa till att få ut moderkakan men då lossnade navelsträngen och jag fick fara på operation för att få ut den. Nu drog barnmorskan försiktigt i navelsträngen och sa att det kändes lite svagt. Sen kom det in en till barnmorska och då fick jag akupunktur nålar i mina lilltår och på smalbenen, antar att det var för att hjälpa till att få ut moderkakan. Efter ca en kvart kanske så kom den iaf ut, vilket var väldigt skönt.
Nu fick vi mysa på i lugn och ro och så fick vi in en fika vagn. Sen fick Herman äta lite innan jag fick gå och duscha och Hans och undersköterskan tvättade av Herman och så fick han kläder. Sen gick vi över till BB, klockan var nog närmare två då. Hans somnade direkt han nuddade kudden tror jag, Herman däremot var vaken och tittade lite och åt lite grann. Tror han somnade framåt 4 tiden.
Vi låg kvar på BB hela fredag också, hade riktigt ont i svanskotan och det var skönt att få vila lite. Efter läkarundersökningen av Herman så fick vi klartecken för tidig hemgång och vi bestämde att vi skulle åka hem lördag fm. vi längtade efter storebror. Så efter hörseltestet på lördag morgon åkte vi hemåt.

Det tog ca. 3 timmar från det värkarna kom igång tills Herman föddes, trodde ALDRIG det skulle gå så fort. Värkarna kändes helt annorlunda den här gången, var mycket intensivare och var mycket ondare än när Karl föddes. Då fick jag i och för sig epidural bedövning när jag var öppen fyra cm och den tog riktigt bra, nu hann jag inte få nån ”nytta” av epiduralen då det visade sig att jag var nästan helt öppen och krystvärkarna hade startat. Tror inte heller barnmorskan trodde det skulle gå så fort som det gick. Allt gick väldigt bra iaf om än det var riktigt intensivt. Sen kände jag mig mycket piggare i kroppen efter den här förlossningen än jag gjorde efter Karls förlossning.

Då vi inte riktigt trodde det skulle bli förlossning när vi skulle på ctg-kurvan kl. 21 så tog vi inte med oss någon kamera så det blev inga bilder förrän vi kom tillbaka till rummet på BB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar