tisdag 24 augusti 2010

Recept mm

Jag börjar väl med receptet på den grekiska pyttipannan, Cissi hade efterlyst det =)

500g potatis eller potatisklyftor
500g fläskfilé
2 paprikor, gul och röd
2 rödlökar
3 tomater eller en ask med cocktailtomater
100g fetaost 10%

Marinad
1dl olivolja
1/2dl kinesisk soja
1tsk sambal oelek
(1tsk ingefära helst färsk)
2 vitlöksklyftor
salt och peppar

Sås
1 burk creme fraiche
2msk majonäs
2 vitlöksklyftor
italiensk salladskrydda

Ugn: 225 grader

Strimla köttet och marinera i minst 6 timmar. Klyfta potatisen och grädda i 15 minuter på ugnsplåt (den med kanter) Lägg på kött, grönsaker och fetaost. Stek ytterligare 20-30 minuter.
Blanda ihop såsen och servera pytten.


Enligt receptet så har man totalt 4 vitlöksklyftor och det blir gode mycket även om man gillar vitlök. När vi åt det igen i fredags hos syrran hade hon bara tagit 1 klyfta i marinaden och 1 i såsen och det kändes ändå som att man ätit en hel vitlök efteråt, så det räcker då gott och väl med 2 klyftor totalt istället för 4. Sen stekte hon köttet och potatisen/grönsakerna klart var för sig. Hon stekte först köttet klart i ugnen och sen körde hon in potatisen och grönsakerna i ugnen och när dom nästan var klara blandade hon i köttet och körde det ett par minuter till i ugnen.
Det är så grymt gott, ska faktiskt göra det till middag imorrn =)

Vad har vi gjort sen sist? I lördags var det byadag med ankrace, vi packade in barnen i vagnen och tog en promenad ner till sigvards där vi skulle möta upp Nordströms. Jag hade tagit fel på tiderna så vi var en halvtimma för tidiga tills försäljningen av ankor skulle börja, så vi gick hem till Magnus och Annika som bor ett stenkast från sigvards och väntade där. Passade bra, då hann jag ge Herman en skvätt mat innan vi gick ner till bron för att köpa ankor. Regnet hängde i luften och strax innan ankorna skulle släppas ner från bron så kom det. Lite dugg först men sen ökade det. Typiskt! Karl fick kasta i ankorna och det var lite spännande. Sen gick vi med raska steg ner till sandön där målgången skulle ske. Vi hörde att ingen av våra ankor var bland topp tre så vi gick vidare ner till cafét vid sandön och köpte kaffe och våfflor istället för att stå ute i regnet. Karl ville bara vara ute och blev sur så fort vi gick in så vi stannade inte så länge. Kl. 17 skulle vi på grillkväll hos Nordströms så vi skyndade oss hem i regnet och gav Karl lite lunch och sen fick han vila en stund.
Det var en riktigt trevlig kväll och det slutade regna så vi kunde vara ute. Åt grymt goda hamburgare och jag kan bara konstatera att grillat är godast och att äta ute gör det ännu lite godare.

Söndag morgon, tidigt, vakande jag av att Molly hulkade på nedervåningen. Jag orkade inte gå ner och ta upp det då, utan tänkte att jag tar det sen och så hoppades jag att hon inte spytt på mattan. När jag och Karl gick ner framåt halv åtta tiden så ser jag att kattspyan ligger på golvet (tack för det) dock ser jag något mindre mysigt.... och det här är äckelvarning.... en giganto mask. Det var så äckligt så jag började nästan hulka jag med, ropade efter Hans och sa att han får ta upp det för jag dör av äckel. Nu är katten avmaskad iaf, och med tanke på att hon är ute nästan jämt och äter det ena än det andra så är det ju inte konstigt hon får mask men usch och fy vad äckligt det är. Tur hon är en söt katt =)

Idag har jag och Herman varit och hälsat på på mitt gamla jobb och efter det åkte vi på kvantum och storhandlade. Imorrn blir det ev. en sväng på stan med mamma. Karl behöver större byxor, han måste ha tvärväxt i sommar då det mesta i storlek 86 börjar vara för kort.

Nä nu är det godnatt känner jag, avslutar med en bild på mammas lilla kille som bara växer och växer och en bild på två trötta killar.

2 kommentarer:

  1. Nej förlossnings värkarna vill man nog inte komma ihåg efteråt, och man kanske ser för delarna när bebisen är ute istället för att sakna den. Som att jag saknar att sova på mage :)

    Usch, äckelvarning för Molly!!! :/ Började nästan hulka av tanken ...

    Karl och Herman är jätte olika i utseendet, lite kul vad olika man kan se ut! :))

    SvaraRadera
  2. Tack Anna för receptet, ska testas absolut. Inte tack för beskrivningen av spypan! :-) usch!! Kommer nog att förknippa preceptet med den beskrivningen :-)

    Hoppas att ni har det bra, vilken underbart fin bild av era söta killa när det sover tillsammans i sängen. Passa på att njuta! Har en stor klump i hjärtat av att Märta nu också börjat förskolan och "hemmatiden" är förbi...

    SvaraRadera