måndag 11 januari 2010

Första inskolningsdagen avklarad

Så var första inskolningsdagen avklarad. Karl sprang direkt in när jag hade klätt av honom, jag hittade han vid en låda med småbilar och traktorer. Lyckan var gjord. Tror inte det blir några problem att skola in han, han brydde sig knappt var jag var.

Pratade med BVC imorse för jag skulle ringa och boka tid för 1,5års kontrollen och tog upp att Karl fortfarande har problem med bajseriet och blir förstoppad titt som tätt. Hon gav lite tips på mat och frukt som är lösande samt sånt man ska undvika. Sedan tidigare har vi tagit bort allt med fullkorn då det var när han åt bla fullkornsvällingen som han började bli hård i magen. De flesta blir lösa i magen av fullkorn men för vissa blir det tvärtom. I alla fall så fick vi en tid hos bvc läkaren den 27/1 för att kolla om man kan ge han nåt annat än lactulos (som han får varje dag) Kommer inte ihåg vad det hette men det var nåt som en läkare måste skriva ut och som ska hjälpa till så han inte blir så hård i magen. Hoppas verkligen det hjälper för det är så jobbigt för han när han blir så hård och så håller han sig så för han är rädd att det ska göra ont så det blir bara värre.
Bvc sköterskan ville också att Karl skulle få dos 2 av svininfluensa vaccinet före han får det andra vaccinet, så imorrn ska vi iväg och ta andra dosen. Sen måste man vänta 1 månad tills han kan få den andra vaccineringen, det är väl dos 3 av mässling, polio och röda hund tror jag.

Så då får vi väl se om han får feber efter sprutan som han fick sist så vi måste ta en paus i inskolningen, men det ska nog inte vara några problem ändå.
Jag väntar på att mitt schema ska komma ut på ltu's hemsida men det har inte kommit än. Skulle vara bra att veta vilka 2 dagar man är i luleå så man kan göra ett schema och planera lite. Det borde komma ut i veckan för på måndag är det inskrivning i luleå.

Igår var vi ute, äntligen! Karl åkte bob och pulka och sen kom det plötsligt en massa skotrar till oss, väldigt spännande. Det var några kompisar till pappa som var ute och körde. Sen grävde Hans fram en av våra skotrar och så fick Karl åka en liten tur runt på gården. Jag tror han gillade det, han grät då iaf inte =)

Sitter nu och håller på att kopiera över en massa grejs från våran stationära dator till den bärbara för Hans ska byta nå diskar i den gamla och sätta in mera minne så då måste jag kopiera allt jag vill ha kvar annars försvinner det. Dock verkar det ta sin tid, 5 timmar är det kvar av överföringen nu. Lär inte hinna allt idag, tror också jag får bränna ut vissa saker då det går lite fortare. Måste bara se om vi har några skivor.

Nä nu ska jag kika lite på the Ellen show medans lilleman sover.

4 kommentarer:

  1. Min kompis dotter har haft väldiga problem med magen och dom har provat istort sett allt. Av en slump fick dom tips om Pajalagröt, och det funkar suveränt!

    SvaraRadera
  2. Kul att det går bra med inskolningen! Kommer han att vara på dagis 2 dagar eller mer? Kram

    SvaraRadera
  3. Du får prova :) Den används på äldreboenden också!

    SvaraRadera
  4. Hamnade här av en slump. Vår dotter har fått "movicol junior", fungerar helt suveränt. Som en ny mage från första påsen. Inte heller skadligt på något vis för tarmens egen funktion. Det enda negativa är att det inte smakar så gott men det går att smaksätta med lite juice tex. Laktulos som hon fick i början var helt verkningslöst. Hoppas ni också får hjälp!

    SvaraRadera