måndag 22 juni 2009

Möte

Har precis kommit hem från ett möte ang. uppsägningarna av barnskötarna. Orkar inte dra allt här, för då skulle jag få skriva till i övermorrn, men i korthet så har kommunen inte skött det här på bästa sätt. Det vi fick veta på första mötet var att nu i juni skulle 35 barnskötare varslas pga arb.brist. Efter jul, 23 st till, då pga besparingar. Nu sa dom att det blir 28st till, inte 23, och dom blir varslade 1/7-09. För många kom detta som en blixt från klar himmel, inte minsta förvarning om att det skulle bli mer varsel redan nu. Sen var det tydligen även elevassistenter och skol-nånting (kommer inte ihåg) som också var inräknade i dom 35 första som varslats. Inte bara barnskötarna som vi trodde först.
Sen säger dom från kommunen att egentligen redan förra hösten skulle det ha börjats spara. Med andra ord har dom vetat gode länge att varslen skulle komma och kunde ha börjat förvarna dom berörda tidigare. Många var besvikna, för nu var det försent att tex söka in på högskolan till hösten.
Kommunal hade lite info efter mötets slut om a-kassa bla. Jag hade ju tänkt jobba 75% efter jul (min uppsägningstid börjar gälla först då jag börjar om att jobba) och jag har skickat in en ansökan om tjänstledighet på 25%. Detta för att Karl skulle slippa vara så länge på förskolan då både jag och Hans jobbar i stan. Men det måste jag ju tyvärr ändra på.
A-kasse ersättningen räknas efter hur mycket man jobbar, och jobbar jag bara 75% så får jag ju bara ut 80% av det och det blir inte många korvören. Så jag ska ringa imorrn och ändra det, vill egentligen inte men vad ska man göra?? Jag och Hans ska kolla när det börjar närma sig dagis om det går att lösa så han kanske kan få vara ledig 1 dag i veckan iaf. Känns inge bra att han ska vara över 9 timmar/dag då han är så liten. För iom att vi jobbar heltid så blir det ju mer än 8tim/dag med restid. Nu vet jag ju inte hur lång uppsägningstid jag får så det blir väl bara ett par månader han behöver vara heltid hursomhelst.

Äh, nu lämnar vi det trista. Vilken härlig dag det har varit idag! Men måste det blåsa så förbenat så fort solen är famme?? Jag och Karl har varit ute på altanen hela fm och myst på. Sen på em tog vi en prommis över till Anna & Peter som bor efter lillpitevägen. Där hjälpte jag Anna med planteringen, något hon hatar att göra och som jag älskar =) Det är så kul! Hon hade köpt en massa plantor och det blev riktigt sommarfint! Imorrn ska jag försöka ta mig iväg och köpa nå plantor så jag kan plantera i träbåten vi har på gården.

Nä nu ska jag stänga av datan och hoppa i säng
Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar