tisdag 2 juni 2009

Trist kväll

Ikväll har jag varit på ett möte med folk från barn och utbildningsnämden (Piteå Kommun) ang. uppsägningar av barnskötare i kommunen. Det ska sparas och nu i höst kommer ca 35 barnskötare varslas pga av övertalighet, efter jul ev 23 till pga av sparkrav. Bakgrunden är dels besparingar men också att det är beslutat att det i framtiden endast ska vara förskollärare som jobbar inom förskolan. Hur lång tid det kommer ta kunde dom inte svara på, men alla barnskötare kommer inte försvinna i nuläget utan det kommer säkert ta flera år. Sen förvinner ju endel iom pensionsavgångar också.
Det var mycket folk och mycket frågor. Enligt den senaste las-listan låg jag på plats 35, men fick höra efter mötet av en tjej att tydligen så kommer det bli 12-13 personer som blir inlasade nu snart, men som kommer sägas upp direkt pga övertalighet. Så från listan vi hade så kommer det till ca 23 pers som ska varslas nu i höst. Stämmer den listan så klarar jag mig för tillfället, men det är nog bara en tidsfråga innan jag också ryker.
Frågade också vad som händer om man blir varslad under föräldraledighet, och fick svaret att varslet börjar gälla när föräldraledigheten upphör.
Sen kommer 30 st (som inte blivit varslade) att erbjudas validering till förskollärare. Det innebär att man kombinerar jobb med 6 terminers studier, och blir sedan förskollärare med lokal behörighet. Kommunen står för den utbildningen, och man kommer få chansen att söka detta genom en skriftlig ansökan med cv. Så om jag inte blir varslad nu så kanske jag får chansen att söka till valideringen och det kommer jag såklart göra i så fall. Har dock inte så stora förhoppningar om det.

Ska ringa kommunen imorrn och höra om komvux, har tänkt läsa in svenskaB och engelskaB, för då har jag behörighet att söka till förskollärarutbildningen. Tänkte när man lika ska vara hemma i höst med Karl, så kunde man ju läsa in dom ämnena. Men jag vet inte hur många poäng dom är på och hur komvux funkar riktigt.
Det är bara inse, man kommer ju vara tvungen att läsa till förskollärare på ett eller annat sätt om man ska jobba kvar inom barnomsorgen. Blir man uppsagd så kan man fortsätta springvicka men hur många vill det? Spring vicka år efter år när man vet att man inte kommer få en fast tjänst som barnskötare. Så jag börjar som bli inställd på att plugga vidare såsmånigom, för jag känner att jag vill jobba med det här. Har verkligen inte haft nåt sug att plugga tidigare, men när man inte har nåt val om man vill fortsätta jobba med det här, så har man som ställt om sig och nu kan jag tänka mig läsa vidare. Skulle man nu få valideringen så skulle det va toppen, men det är inte något jag räknar med. Men får jag chansen ska jag skriva ett dunder CV =)

Nä, usch, nu vill jag inte skriva nåt mer om det här. Det är så trist! Det blir som det blir, ingen idé att hålla på att grubbla över det nu. Nu ska jag njuta av min mammaledighet, det andra löser sig på ett eller annat sätt.

1 kommentar:

  1. Låter tungt det där...men jag tycker absolut att du ska läsa vidare! Att läsa till förskollärare är grymt kul och jätte intressant! Men som sagt, njut av ledigheten med Karl så fixar det sig senare, på ett eller annat sätt. Så resonerar i alla fall jag som inte har någon fast punkt att återvända till efter min föräldraledighet...

    SvaraRadera