fredag 28 augusti 2009

Konstig spindel (äckelvarning)

På vägen hem från mammaträffen igår fick jag se nåt läbbigt. När jag nästan var hemma fick jag syn på nåt stort kryp som kröp mot gräset vid sidan av vägen. Kollade lite närmare och det verkade vara nån slags spindel men jag har aldrig sett nån sån förr. Den hade en som en "boll" på ryggen, det såg nästan ut som en liten svamp, tror inte den bar på ett ägg för det såg inte ut så, såg ut som det satt fast på ryggen. Gode äcklig var den men jag tog nå bilder med mobilen iaf, man blev ju lite nyfiken på vad det var för en sorts spindel. Jag petade på den med skon så den hamnade på rygg och då låg den där och tog sig ingenstans, så jag förökte vända tillbaka den men då kom det ut en gul gegga ur bollen på ryggen, äcklelvarning, jag vet! Har försökt kollat på google vad det kan vara för en slags spindel men jag hittar ingenting som liknar den där.

Så här såg "bollen" ut

Här kommer 2 lite läskigare bilder om man inte gillar spindlar



Har ingen aning om vad det är, nån som har sett nån sån här spindel förr? Kanske får skicka in den i PT och fråga om nån läsare vet vad det är, för det skulle som vara kul att få veta.

2 kommentarer:

  1. Men fy tusingen! Nästan hemma, är det nära oss det eller? uäk!

    SvaraRadera
  2. En sådan spindel har vi haft hemmavid, och jag kommer inte ihåg om någon sa att det var en kärrspindel (?) som är besläktad med korsspindeln eller om det är en korsspindel.
    Det där är iaf honan som väntar massa små spindelbarn =D

    SvaraRadera